среда, 25. децембар 2019.

Preduzetništvo u mladosti – U Srbiji?! Kako da ne



Preduzetništvo kao poslednja opcija“- naslov članka sa portala Politike od 4.11.2018.
Podnaslov: „Građani i dalje nisu skloni pokretanju privatnog biznisa jer strahuju od neuspeha, nestabilnog tržišta, parafiskalnih nameta“.  

U svom članku novinarka Marija Brakočević upoznaje javnost sa trenutnim stanjem tržišta rada u Srbiji. Prema istraživanjima, mlade osobe u Srbiji pre svoje 30-te godine života teško se odlučuju na korak preduzetništva, za razliku od svojih vršnjaka u inostranstvu. Čak navodi da se mladi u Srbiji plaše da pokrenu nešto svoje.

Dalje spominje, kako Srbija zauzima jedno od poslednjih mesta u Evropi na listi globalnog indeksa preduzetništva. Ukoliko pogledamo tu listu, možemo da uočimo vezu između zemalja koje zauzimaju prva mesta i njihov ekonomski status i društveni položaj njihovih građana. Na prvim mestima su najrazvijenije zemlje, dok su na poslednjim zemlje trećeg sveta. Može se zaključiti da preduzetništvo i tek kako utiče na razvoj zemlje. Ili ipak, možda, upravo slabi razvoj zemlje, utiče na niski stepen preduzetništva?

Pitam se: šta je prvo? Kokoška ili jaje?
Da li prvo država treba da poboljša preduzetničku klimu, pa tek onda da se građani aktiviraju i pokrenu svoja privatna preduzeća? Ili možda upravo tok dešavanja treba da ide obrnutim postupkom – prvo građani da pokrenu svoja preduzeća u ovom okruženju ovakvom kakvo jeste, pa će onda država pod pritiskom mase izmeniti državne norme koje uređuju preduzetništvo i generalno zemlju?

Ovih dana učim iz udžbenika Opšta pravna istorija prof. Kulauzova deo o Srednjovekovnoj Engleskoj, gde profesorka napominje da, usled primene principa primogeniture, plemići koji su ostali bez finansijske podrške svoje porodice su bili primorani da krenu da se bave trgovinom i preduzimačkim delatnostima. Kada čitamo dalje lekciju, bar ja, stičem utisak, da je upravo ta njihova delatnost pokrenula industrijsku revoluciju koja je uticala na čitav tok istorije, ne samo u Engleskoj, već i u celom tadašnjem civilizovanom svetu.[1] Možda danas, upravo finansijska nestabilnost i poteškoće trebaju da nas pokrenu.

Svi želimo da u Srbiji bude bolje, zar ne? Želimo veće plate, bolje prilike? Kako da to postignemo?

Moj odgovor je: Preduzetništvom! Tačnije kroz iskustvo u preduzetništvu! 

Verovatno sada razmišljate: Da li si ti normalna?! Preduzetnistvo?? Gde ti živiš?!“

Živim u Srbiji. Od svoje 19. godine živim u Srbiji! 

Sa svojih 22 godine života pokrenula sam svoju prvu kompaniju. Tom firmom sam privređivala 2 i po godine, onda sam je prodala i zaposlila se redovno „kao sav normalni svet“ i radila za gazdu i platu. I znate šta? Dobila sam veću, nego tadašnju prosečnu platu u Srbiji, iako tada još uvek nisam bila završila fakultet, nisam imala ko zna koliko iskustva, osim kao preduzetnik. Takođe u to vreme nisam pričala srpski ni upola kako sada pričam, a kao što primećujete i dalje mi srpski nije jača strana. Nisam imala poznanstva, veze ili tome slično. Kako sam onda uopšte to uspela? 

Moj kratki odgovor je - preduzetničko iskustvo u mladosti. 

Sa 26 godina, sam ponovo pokrenula svoju drugu firmu. Kasnije sam otvorila treću. Pa nakon 6 godina i njih sam prodala i sada opet radim za gazdu, opet za veću nego prosečnu platu u Srbiji. 

Stalno čujem oko sebe konstatacije: „Nema posla u Srbiji. Male su plate. Nema leba ovde. Ti imaš EU pasoš? Beži odavde! Pa šta radiš ovde?!“ Moj odgovor je: „Radim, učim i uživam!“ 

Sada bi neko pomislio: „Nisu to čista posla! Nije to tako lako da pokreneš svoj posao. Mora da si imala neku podršku od partije, roditelja, muža, prijatelja da bi se uopšte usudila uleteti u tako nešto! A i to što sada imaš dobro plaćen posao nema veze sa preduzetništvom. Imala si sreću.“

Odmah ću odgovoriti: Tačno je da nije lako. Čak potvrđujem da je nepodnošljivo teško. Posebno kada poput mene nisi član ni jedne partije, nemaš neku „pozadinu“  „poznanstva“, niti bogatu rodbinu. Teško je, ali nije nemoguće. 

Što se tiče finansija – prvu firmu sam pokrenula sa 0 ulaganja, preko subvencije od države za nezaposlenost. I dan danas postoje te subvencije. Drugi poslovni poduhvat sam pokrenula sa minimalnim ulaganjima od ušteđevina, raznih pozajmica i dozvoljenih minusa u banci. To nikako ne preporučujem jer sam na kraju plaćala kamate od 100 i više %, ali dobro, i to je neka škola. Mnogo toga sam pogrešno radila i skupo plaćala neznanje i neiskustvo. 

Za svojih 8 godina preduzetništva više puta mi je sve došlo preko glave. U tim trenucima sam se pitala: „Zašto sebe mučim?! Šta mi je to trebalo u životu?!“ Posebno, znate ono, kada vam je najteže, upravo onda neko sa strane dođe i kaže: „Ma daj, šta to sebi radiš?! Batali sve i zaposli se kao sav normalni svet da primaš platu!“ Ali ja nisam odustajala, jer sam imala odgovor na svoje „zašto se bavim preduzetništvom“. 

Da li je to samo moja ludost i inat ili je stvarno preduzetništvo odgovor za lični i društveni napredak? 

Procenite sami. 

Odaću vam svoje argumente, zašto je bitno pre svoje 30-te da se oprobate u preduzetništvu. 

Naravno, ukoliko imate poznanstva, politički ste opredeljeni, i/ ili imate bogatu rodbinu, sponzora, sve ovo ne morate da čitate, ne odnosi se na vas. Ukoliko ne posedujete ništa od navedenog, onda pažljivo čitajte jer ovo pišem isključivo za vas: 

Prvi, i po meni najjači razlog zašto je bitno da se što pre oprobate u preduzetništvu je zapravo činjenica da vam iskustvo preduzetništva daje kompletna znanja, kompetencije i veštine koje nigde drugde ne možete da steknete – niti na fakultetu, niti kasnije kao zaposlen kod drugoga, bilo to kod privatnika, a pogotovo ne u državnoj firmi. Ta znanja i veštine su vam u životu i te kako potrebne i korisne kako u ličnom, tako i u profesionalnom planu. Kao preduzetnik morate savladati i ekonomiju, i pravo, i psihologiju i mnoge druge kompleksne discipline i to po skraćenom postupku. Sve to učite usput i ta znanja se urezuju duboko u svest jer ste ih lično doživeli i obojili snažnim emocijama, jer ste ih skupo platili. 

Iz mog ličnog iskustva pričam da kasnije kada se zaposliš kod drugog, poslodavac je spreman da te više plati, upravo zbog toga što poseduješ to „preduzetničko“ razmišljanje. To iskustvo te automatski izdvaja iz mase radnika koji vide sliku samo sa radničke strane gledišta. Ti, kao bivši preduzetnik, umeš da na izazove gledaš iz više uglova i po pravilu umeš da rešavaš probleme jer u preduzetničkim vodama, kao što i sami znate, problemi i izazovi vrebaju na svakom ćošku. A upravo umeće rešavanja problema, snalaženje, veštine komunikacije, moć pregovaranja, ubeđivanja i još puno toga su osobine koje poslodavac veoma ceni i spreman je da plati. Ako meni ne verujete, pretražite na googlu osobine koje su najtraženije prilikom pisanja CV-a. Ja sam uporedila i svaku od traženih veština sam, ako ne stekla, onda razvila upravo za vreme mog preduzetništva. Sve to kasnije sam lepo znala naplatiti kod poslodavca. 

S toga, preduzetništvo je jedan intenzivni kurs osposobljavanja za dalji život. Jeste da taj kurs košta, ako ne novac, onda gomilu nerava, vremena i truda, ali svaka škola se plaća, zar ne?

Drugi argument za preduzetništvo u mladosti je taj što, ako pokrenete preduzeće u mladosti, izlažete se manjem riziku jer još uvek nemate toliko šta da izgubite. Još uvek nemate porodicu koju morate da izdržavate, verovatno još uvek živite kod mame i tate, pa stoga nemate znatne troškove života i lako možete da uložite svoju ušteđevinu u neki novi poduhvat. Naravno, danas postoji sve više fondova, investitora i poslovnih anđela koji rado potpomažu start up poduhvate mladih ljudi. 

Treći razlog zbog kog je dobro da razmotrite mogućnost pokretanja svog posla je taj što će vas preduzetništvo uvesti u novi svet ljudi i steći ćete vredna nova poznanstva koja će vam kasnije u životu i te kako biti od značaja. Kao što na fakultetu stičemo vredna poznanstva i prijateljstva, koja ponekad mogu da traju za čitav život, isto tako za vreme preduzetništva imate priliku da stupite u kontakt sa drugim preduzetnicima i obogatite svoj život sa vrednim iskustvima i poznanstvima. 

Takođe, uvek postoji, makar i mala mogućnost da će se upravo vaša mladalačka ideja pretvoriti u uspešnu preduzetničku priču. Mnogobrojni su primeri uspešnih mladih preduzetnika koji su pokrenuli jedne od najuspešnijih kompanija sveta pre svoje 30. godine - Apple, Microsoft, Facebook, Google, pa čak i u Srbiji imamo sjajan primer - Infostud. Sve one su pokrenute od mladih ljudi pre svoje 30 godine. Zašto ne bi mogao biti i ti jedan od njih? Statistička verovatnoća svakako postoji! 

Naravno, nemojte misliti da sada ja vama pričam bajku i tvrdim da će sve biti „med i mleko“, kao „Samo kreni u preduzetništvo i život će ti od jednom postati ružičast“. Naprotiv, neće! Život će ti biti ako ne gori, to opterećeniji. Moraćeš da radiš i danju i noću, da učiš i stičeš nova saznanja svakodnevno. Biće dana kada ćeš proklinjati i sebe i druge, kada ćeš hteti odustati, ali upravo u tim trenucima drži u fokusu šta je to što trenutno učiš, šta je to što dobijaš, jer je mnogo toga, samo moraš to prepoznati i odvojiti, kako bi kasnije mogao da sve to lepo naplatiš i profitiraš. 

Za kraj te pozivam – Oprobaj se u preduzetništvu! Ako ne zbog unapređenja svoje zemlje, onda bar za svoj lični razvoj. Nemaš šta da izgubiš, već samo možeš da  dobiješ! Ako sam mogla ja, možeš i ti!

Bez obzira na to da li će tvoj biznis „propasti“ ili „uspeti“ – ti kao preduzetnik ćeš samo i jedino profitirati. 

S toga „Preduzetništvo jeste tvoja prva opcija!“.



[1] M. Kulauzov, Novi Sad, 2019. Opšta pravna istorija, str. 139 i 140.

Нема коментара:

Постави коментар

konstruktivni komentar

Dilema

U meni žive dve strane Volim da kažem da su to dve dame. Prva, doduše, je prava dama Druga, uglavnom ostane sama. Jedna je društve...